Příběh chleba



Že čerstvý chleba dokážu sníst na posezení téměř celý, jen tak, maximálně se solí, není žádné tajemství. Od té doby, co peču chleba vlastní, se snažím přijít na TEN recept, zkouším různé poměry mouk, vody a kvásku, a výsledek není vždy perfektní. Navíc peču v Remosce, kde stačí minuta, a kůrka je spálená.

Teď se mi ale chleba povedl, tak, jako ještě nikdy. Asi byla nějaká správná konstelace hvězd, protože se vše dařilo už od začátku. Kvásek byl krásně rozběhnutý, těsto vzešlo, správně jsem ho uhnětla, takže se mi nepřilepil na mou novou ošatku, ve které kynul tak spokojeně, až jsem se bála, že se mi do Remosky nevejde. I dobu pečení jsem si tentokrát ohlídala, a tak vznikl ten nejlepší chleba na světě!


Na 1 skvělý chléb potřebujeme:
  • 170 g žitného kvásku
  • 350 g pšeničné chlebové mouky
  • 150 g žitné mouky
  • 300 ml vlažné vody
  • 2 lžičky (12 - 15 g) soli
  • 1 lžičku kmínu
Já navíc obvykle přidávám i lžičku lněných semínek, a do tohoto chleba jsem přidala i lžičku chia semínek (aby to bylo zdravý, žejo...).

1. Necháme aktivovat kvásek - já ho dva dny předem rozkrmovala, tak jsem ho jen vytáhla z lednice hodinu předem. Jinak ho vytáhneme tak 12 hodin před pečením, a smícháme s žitnou moukou a vlažnou vodou v poměru 1:1, poté pár lžic odebereme a vrátíme do lednice.
2. Mouky, sůl, kmín a semínka promícháme ve velké míse. Část vody přilijeme ke kvásku a zamícháme, aby byl tekutější, a přidáme do mísy. Mícháme a postupně přidáváme vodu. Hněteme, dokud můžeme, čím déle, tím lépe.
3. Mísu přikryjeme fólií a dáme kynout na teplé místo. Já těsto nechala kynout  5 nebo 6 hodin.
4. Vál pomoučíme klasickou hladkou moukou. Těsto na něj vyklopíme a hněteme - překládáme na půl, otáčíme, přetáčíme...dokud nepřestane lepit, a bochníček, který z něj vytvarujeme, nebude držet tvar.
5. Ošatku na chleba (19 cm) poprášíme moukou a chleba do ní přeneseme (pokud jsou viditelné záhyby a spoje z hnětení, dáme bochník do ošatky tak, aby byly nahoře). Nemáte-li ošatku, použijte mísu s čistou utěrkou, taktéž vysypanou moukou. V ošatce nechte chléb kynout ještě alespoň hodinu, ideálně 2.
6. Do Remosky připravíme pečící papír tak, aby pokrýval ideálně i stěny. Papír vyjmeme a Remosku zapneme (normálně se předehřívat nemá, ale těch pár minut se nic nestane, a chlebu to jen prospěje).
Na pečící papír opatrně vyklopíme chléb - než se Remoska rozehřeje, těsto se trochu rozjede. Pečící papír s bochníkem rychle přeneseme do Remosky (můžeme na stěny nádoby nakapat trochu vody) a zavřeme. Po půl hodině pečení chodíme pravidelně kontrolovat, chléb je hotový zhruba za 40 - 50 minut. 





Komentáře

Anonymní píše…
Tedy Blaní, ten vypadá naprosto skvěle!